The Entourage

Tuesday 11 February 2014

The Year Cake

Eddie ada dapat this one cake masa CNY hari tu. Memang every staff dapat. As a token untuk CNY laa. Pelik jugak cake ni. Aku mula-mula skeptical jugak halal ke idok nih. Tapi bila belek-belek, okay. Tiada was-was untuk makan sebab bahan-bahan dia tidak meragukan. Main ingredient adalah tepung pulut dan gula.

Dia dah dapat cake ni a week before CNY lagi. Tapi dia tak makan-makan lagi sebab dia cakap macam complicated. Masa ni kitorang bersembang through Facetime laa. Aku macam pelik. Cake kot. Apa yang complicated sangat nak makan? So, dia kata nak tunggu aku datang sana baru makan.

Nama dia The Year Cake. Rupanya memang agak pelik method of preparation dia. First time aku jumpa cake macam ni.

The Box

The Inside

The Cooking Instruction

Pelik kan? Cake kena goreng-goreng pulak? Aku pun ikut ler instruction tu dengan jayanya. Sangat excited nak rasa cake tu. Dalam pada prepare-prepare tu, aku dok laa bau menda ni. Macam familiarrr je bau dia ni. Tapi tak dapat tangkap bau apa.

Ni Laa Rupanya Lepas Bukak Plastik

Atas cake tu ada kurma. Pastu tengah-tengah dia ada gula and kelapa ditabur. Texture dia sangat keras.


Ni lepas aku slice-slice cake tu. Kena tunggu dia thaw dulu baru bule potong. Kalau tak keras amat sebab letak dalam fridge. Yang dalam mangkuk tu adalah telur yang dah dikacau.


Mula-mula aku goreng tanpa telur. Untuk melembutkan dia. Memang lembik habis cake ni bila kena heat. Dah macam dodol pulak gayanya. Tapi putih melepak.


Lepas dah goreng sekejap, aku angkat and celup dalam telur. Then masuk pan balik. Macam tu laa rupanya dalam pan setelah disalut dengan telur.

The Final Product

Tadaaaa.. dah siap! Sedap jugak rasa dia. Luar dia macam crispy-crispy sket sebab salut telur. Dalam dia lembut sangat. Aku memang suka menda lembut-lembut ni eheee. Lepas dah makan sepinggan baru aku dapat tangkap rasa dia macam rasa apa.


Rasa dia sebijikkkkk macam rasaaaaaa..

Kuih Getas!

Sumpah sebijik. Cuma bezanya luar dia je. Kuih getas bersira gula. Cake kat atas tu bersalut telur. Separuh jugak cake tu aku belasah. Aku dah laa memang suka kuih getas tu. Eddie tak minat sangat kuih-kuih manis. So memang rezeki aku nampaknya. Sape-sape yang happen to be in Hong Kong time CNY, bule laa try cake ni ye. Hati-hati tengok ingredient dulu ye! :D

No comments:

Post a Comment

Jum cerita ceriti topik ini :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...