The Entourage

Monday 1 December 2014

Park Island, Hong Kong

Aku nak share satu residential area kat Hong Kong yang aku rasa menarik. Hari tu Eddie ada pergi visit kawasan-kawasan yang mungkin sesuai untuk berpindah (kot-kot laa aku terikut dia gi Hong Kong kan). Dia tanya aku, aku nak duduk kat mana. Dia bagi aku option-option untuk pilih area mana nak duduk. Since I will be spending most of my time at home tending dak gedik kan. Dia tolong aku narrow down the areas:

1. Duduk tengah-tengah bandar macam location rumah dia skang which dekat dengan semua benda.
2. Duduk kat atas shopping mall so that kalau buhsan aku bule jalan-jalan dengan dak gedik kat bawah.
3. Duduk luar bandar by the beach (since he knows i love beaches) and with full amenities.

Knowing Hong Kong (and rasa memang dah busan sket), aku tak rasa macam minat nak duduk kat area macam rumah dia skang. True, dekat dengan semua benda. Tren pun dekat. Tapi hectic sangat. 

So comes to option no. 2. Duduk kat atas shopping mall pun best jugak. Bule jalan-jalan kalau boring. But. Comes to the second question. Tiap-tiap hari ke pun aku nak jalan-jalan kat shopping mall tu? Sampai time aku akan boring jugak. Kan?

So, third option yang tinggal. Tepi pantai. Ada facilities. (Sebenarnya memang aku berkenan yang ni pun. So takyah laa nak type panjang lebar.

So berbekalkan semangat nak membawa anak bini duduk kat Hong Kong, Eddie pun pergi laa melawat tempat yang dikatakan. The name is Park Island. Or ada jugak orang panggil Hong Kong Bay. Whichever you prefer. Aku pendekkan jadik PI je okay. PI ni adalah an island by itself. Nak pergi sana bule naik ferry. Ada jugak jalan darat, tapi the best adalah naik ferry. Ferry dia agak teratur and elok. Tak macam ferry asal-boleh ke kowloon or Penang. Dia ferry tertutup. Dua tingkat. Ada discount untuk PI residents. The best part is it is 24 hours.

Jum tengok gambar (ada-ada gambar dari google ye. Eddie tak amik banyak).



Dah sampai PI. Apartment yang belakang tuh adlah residential apartment. Setiap block ada clubhouse sendiri and of course you have to subscribe and pay for the club fees. Tapi clubhouse dia agak complete la. Ada gym, ada sauna, ada pool, ada kids play gym and so on.



Ni laa shuttlenya. Keluar masuk PI everyday. Oh lupa pulak nak cakap. Since PI ni dia buat ala-ala resort, dia tak nak ada gangguan/traffic jam banyak sangat kat dalam PI. So kereta memang tak boleh masuk kat PI. Public transports only. Udara pun segar je. Bestkan?




Kawasan dia agak bersih and teratur. Yang paling best, dia dekat dengan beach. Yer laa.. nama pun pulau kan. Senang aku nak bawak dak gedik jalan-jalan petang-petang. Kat every apartments building pun ada playground. Nampak sangat terjaga. Mungkin sebab mostly yang duduk sini adalah orang luar. Mostly expats kata Eddie.


Cuma satu je yang aku tak minat dengan tempat ni. Pets are all around. And by saying pets where there are a lot of expats live, of course laa aku maksudkan anjing. Hmm.. nak buat cane kan. Takde tempat yang perfect. Nasib baik diorang ni sangat menjaga kebersihan. Always clean after the pets lepas anjing diorang melepas hehe.



Kat sini pun ada mall. Hehehe.. tapi street mall je laa. Menjual segala basic nessecities. Ada supermarket, ada clinic, ada dentist. Cafe memang banyak. Senang nak melepak-lepak tepi pantai sambil minum kopi. Hehe.




As you can see, PI ni dia memang buat ala-ala resort. Jalan-jalannya sangat spacious. Lebar-lebar dan luas-luas. Tenang and luas mata memandang. Tak laa macam kat tengah bandar tu. Aduhai semua tempat sempit. Oh faham, diorang kan memang tak cukup tanah hehe.






Kat bawah ni adalah aerial view of the PI. Kecik je pulaunya. Sebab tu diorang tak bagi kereta masuk. Kalau kereta bule masuk, memang penuh laa pulau yang aman damai ni. Overall, aku memang suka tempat ni. Eddie pun. Dia sebenarnya sangat risau aku buhsan duduk kat rumah dengan dak gedik. Since aku skang ni kerja kan. Tiba-tiba kena duduk rumah. Takde buat apa-apa pulak tu. iHeartBeads pun belum tentu bule buat hehe. So seboleh-bolehnya dia nak bagi aku selesa. Hmm.. aku pun tak sure if aku akan buhsan ke tak. Sebab tak pernah try.

Tapi apa-apa pun, aku memang suka tempat ni. Dah lama teringin nak duduk tepi laut. Bila nak pindah? Hehe.. nanti laa aku reveal ye. Tapi bukan skang. Tu yang penting. Skang aku masih di sini. Bumi Malaysia. Skang ni korang doakan laa semoga transition ni dipermudahkan. Banyak sangat benda nak kena pikir.

2 comments:

  1. Cantik tu environment. BEst nya dpt dok dekat ngan pantai.

    ReplyDelete
  2. Bila nak pindah?Hihihi..Nanti fiqa and Ammar nak datang Hong Kong bawak kitaorrang jalan-jalan okay...

    ReplyDelete

Jum cerita ceriti topik ini :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...