The Entourage

Tuesday 23 June 2015

Ma Wan, Hong Kong

Hari ni aku nak cerita sket pasal Ma Wan Island. Ma Wan ni adalah sebuah pulau yang kecik je. Memang cumel je pulaunya. Selalu aku cerita pasal Park Island je kan, Park Island adalah township yang aku duduk skang. Aku pernah share beberapa kali gambar-gambar kat situ.


Ma Wan Island ni terbahagi kepada tiga bahagian. Korang bule tengok ketiga-tiga kawasan perumahan kat dalam gambar kat atas ni.

Yang pertama adalah Park Island township. Kalau korang tengok yang high-rise apartment kat belakang tu. Kat situ laa rumah kami. Ada 35 blok semuanya. Park Island ni baru je lagi dibina. Around 2009 tak silap aku.

Yang kedua adalah Village Houses. Kalau korang nampak bangun low rise in between Park Island Condos dengan laut tu. Since Hong Kong takde tanah untuk buat rumah kampung atas tanah, inilah consider rumah kampung di Hong Kong. Biasanya dalam tige ke empat tingkat and it is usually a walk-up apartment.

Yang ketiga dan yang tertua kat pulau tu adalah Ma Wan Old Fishing Village. Kalau dalam gambar kat atas ni adalah kawasan perkampungan nelayan atas air tu. Ada jugak yang berkampung tepi pantai. Selain dari perikanan, kat sini ada jugak shrimp farm. Nanti nak kena suruh Eddie cari kot-kot ada pasar murah jual seafood kat sini.


Gambar kat atas ni kami tangkap masa jalan-jalan kat village houses. Luas kawasannya. Tenang je. Bersih jugak. Ramai orang convert rumah ground floor tu jadik kedai. Macam-macam kedai ada. Kalau untuk kami, convenient sangat kalau nak cari apa-apa kat village houses ni sebab dekat. Ada hardware shop, ada minimarket, ada mani pedi, ada pet salon, ada hair salon, ada english classes, ada macam-macam lagi.


Bila jalan masuk ke dalam Ma Wan ni terjumpa laa kami dengan the old fishing village. Old fishing village ni lebih kurang the other side of Ma Wan. A bit far from our house. And kat situ, banyak jugak trail-trail kalau sesiapa yang minat untuk trekking. Tapi trail dia tak laa susah sangat pun. Ala-ala Broga Hill je pun.


Tu je laa pun yang ada kat dalam Ma Wan ni. Kecik je pulaunya. Round dengan motor memang best. Kitorang jarang pun keluar dari kawasan Park Island. Biasanya kalau jalan-jalan, memang dalam area Park Island je. Kalau nak pergi beach pun memang beach kat Park Island. Sebab tu memang terjaga. Kalau kat luar dari Park Island, macam tak terjaga sangat.

No comments:

Post a Comment

Jum cerita ceriti topik ini :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...