The Entourage

Monday 16 April 2012

Moist Eggless Chocolate Cake by Tiffin Biru

Akibat kerajinan tahap terlampau, maka termasaklah ini di malam ini.

Moist Eggless Chocolate Cake

Yep. Takde telur. Ada orang panggil vegetarian chocolate cake. Butter pun takde. Bukannya memang nak makan kek yang vegetarian. Tapi sebenarnya sebab takde telur kat rumah. So try-try laa.. heheh.. tapi sebenarnya kek ni aku banyak dah improvised since the original recipe dia tak berapa nak jadi pujaan hati sangat. Kek ni original resipi dia aku ambik dari Tiffin Biru. Owner dia Che Mat Gebu. Che Mat Gebu ni sangat lah pandai memasak. Blog dia sangat lah cantik. Dengan gambar yang cukup terperinci.

Sebenarnya saje je nak try buat ni. Kalau sedap, boleh aku buat doorgift untuk bertunang aku hehe.. buat dalam cup, masukkan dalam mug, wrap dengan net, ikat dengan ribbon. Voila!

Untuk senangkan korang, aku post lagi sekali resipi dia plus improvisation yang aku dah buat (jangan marah ye Che Mat Gebu. Banyak barang takde sebenarnya kat rumah ni. :p

Selamat Mencuba!

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung gandum* - Aku guna tepung naik sendiri sebab tuh jer yang ada kat rumah. Malas nak keluar gi beli
1/2 cawan serbuk koko*
1 camca teh baking powder* - Aku omit yang ini sebab aku guna tepung naik sendiri
1/2 camca teh soda bicarbonate*
2 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak) - Aku letak 3 camca besar sebab the first time aku buat, dia tak cukup lemak
1 cawan gula perang @ soft brown sugar - Aku pakai susu pekat manis sebab gula tak perang takde. Yang ni kena agak-agak2 lah ye. Takut termanis sangat pulak. Bubuh sket-sket
1/2 cawan minyak jagung - Aku cairkan butter bagi ada perisa sket
1 1/4 cawan air dari peti sejuk - Aku guna chocolate milk bagi sedap
1 camca teh esen vanilla
1/2 camca teh mocha flavor/ nescafe - Aku tak letak pun sebab tak suka rasa coffee dalam kek
Secubit garam - Dah dua kali buat, asik lupa nak letak hahaha
1 camca teh cuka makan atau jus lemon (mat guna 1 camca besar oren sunquick) - Nih pun sama tak letak jugak =p
Coklat cair untuk hiasan
Strawberry segar untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan sedikit minyak, alas dasar tin dengan kertas minyak. Atau guna tin bulat berukuran 8 inci. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan bahan2 yang diayak bersama gula perang dan garam tadi, gaul rata. Tuang chocolate milk, minyak, esen vanilla dan mocha falvor, dan kacau dengan whisk hingga semua sebati dan tidak bergentel2.
  3.  Masukkan cuka atau jus lemon (mat guna oren sunquick) dan kacau hingga sebati. Tuang dalam tin dan bakar selama 35 - 40 minit atau hingga masak, bergantung pada oven masing2. Sejukkan kek sebelum dihias. Boleh hidangkan..

No comments:

Post a Comment

Jum cerita ceriti topik ini :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...